واکسن آسترازنکا

بر اساس گزارشهای مطبوعات، برخی افراد سیستم های وزارت بهداشت را هک کرده و گواهی تقلبی واکسن آسترازنکا صادر کرده و به شهروندان فروخته اند.

چندین گزارش تأیید کرد که برخی افراد به سامانه‌ های وزارت بهداشت دسترسی داشته و گواهی واکسن جعلی را به قیمت ۲ تا ۵ میلیون تومان فروخته اند.

شایان ذکر است که این اولین بار نیست که چنین تخلفاتی در سامانه و سیستم واکسیناسیون در جمهوری اسلامی، چه در مرحله ثبت نام، و چه در مرحله تزریق واکسن ظاهر می شود.

سازمان غذا و داروی ایران پیشتر نسبت به وجود واکسن های تقلبی هشدار داده بود و همچنین از سود تجار در بازار سیاه توزیع واکسن به میلیون ها تومان هشدار داده بود.

یکی از شهروندانی که کارت واکسن تقلبی خریداری کرده اند، گفته است: «با پرداخت ۳میلیون تومان کارت واکسن سینوفارم خود را به آسترازنکا تغییر دادم. برای سفر به یکی از کشورهای اروپایی باید کارت واکسن آسترازنکا می‌گرفتم اما با توجه به تزریق دو دوز سینوفارم دیگر امکان تزریق واکسن جدید برایم وجود نداشت».

یک شهروند دیگر نشان داد: «یکی از دوستانم شخصی را به من معرفی کرد که می‌ توانست تغییراتی در اطلاعات ثبت شده من در تزریق واکسن در سامانه‌های وزارت بهداشت انجام دهد. با تخفیف، کار من را با سه میلیون تومان انجام دادند و تمام اطلاعات تزریق واکسنم در سامانه حذف شد».