JALEBEH

مقصد توقف شما دید جامعه ایران است. مردم، فرهنگ، سبک زندگی، موسیقی، فیلم، بازی، هنر و واقعیت ها را دو

JALEBEH

مقصد توقف شما دید جامعه ایران است. مردم، فرهنگ، سبک زندگی، موسیقی، فیلم، بازی، هنر و واقعیت ها را دو

افزایش اعدام زندانیان پس از انتخابات ریاست جمهوری


سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرده است که اعدام زندانیان در ایران، که ۹ روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری متوقف شده بود، اکنون پس از انتخابات به طور فزاینده ای در حال انجام است.

براساس گزارش این سازمان حقوق بشری، اعدامها دو روز پس از انتخابات از سر گرفته شده و حداقل ۳۸ نفر در ایران از ۲۸ خرداد تا ۲۸ تیر اعدام شده اند.

این سازمان همچنین تصریح کرد که در شش ماهه نخست امسال، بیش از ۱۱۷ نفر در ایران اعدام شده اند، اما دولت از اعدام تنها ۲۸ نفر از آنها در رسانه های دولتی ایران خبر داده در حالی که بقیه به صورت مخفیانه اعدام شده اند.

در بیانیه این سازمان حقوق بشری همچنین آمده است که از مجموع ۱۱۷ حکم اعدام، ۶۳ نفر به “قتل عمد”، ۴۰ نفر به “جرایم مربوط به مواد مخدر”، شش نفر به “تجاوز به عنف” و هشت نفر به “محاربه” متهم شده اند.

این گزارش همچنین نشان داده است که آن هشت نفری که به اتهام “محاربه” اعدام شدند، در پرونده های خود دارای اتهامات امنیتی و سیاسی مخالف دولت بودند.

طبق آمار، شمار اعدام زندانیان “جرایم مربوط مواد مخدر” در شش ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که هفت اعدام اجرا شده است، شش برابر افزایش یافته است.

گسترش تظاهرات اعتراضی به بی‌آبی در دو استان دیگر


هفتمین شب اعتراضات در خوزستان به دلیل بی‌آبی افزایش کشته‌شدگان و پیوستن دو استان دیگر به تظاهرات اعتراضی را نشان داد.

شب چهارشنبه هفتمین شب اعتراض در شهرهای خوزستان علیه بی‌آبی ادامه داشت در حالی که شهرهای مسجد سلیمان و دزفول به این اعتراضات پیوستند.

همچنین این اعتراضات حداقل به دو استان دیگر یزدانشهر در اصفهان و شهرک فضیلت بوشهر گسترش یافت.

بر اساس منابع و گزارش ها، تعداد کشته‌شدگان این اعتراضات دست کم به شش نفر افزایش یافته است زیرا دو نفر از کشته شدگان، به نام‌های هادی بهمنی و محمد عبداللهی، سه شنبه شب در تظاهرات در ایذه توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.

  •  تیراندازی “اغتشاشگران” و نه پلیس!

هفتمین شب اعتراضات در مورد کمبود آب شهرهای اهواز، شیبان، ایذه، سوسنگرد، شوشتر، شوش، شاوور، بهبهان، جراحی، ماهشهر، دزفول و مسجدسلیمان صحنه تظاهرات بود.

به نوبه خود، فرماندار ایذه، دیروز چهارشنبه، کشته شدن هادی بهمنی نوجوان ۱۷ ساله را اعلام کرد، اما گفت که بهمنی توسط تیراندازی “اغتشاشگران” و نه توسط گلوله های پلیس کشته شد .

فرماندار ایذه همچنین گفت که در آن تظاهرات اعتراضی ۴۱ پلیس زخمی شدند، اما در عین حال به تعداد تظاهرکنندگان زخمی اشاره نکرد.

شایان ذکر است که مقامات ایران کشته شدن معترضان توسط گلوله های پلیس را انکار می کنند. و پیش از این مقامات استان خوزستان در مورد کشته شدن مصطفی نعیماوی، شهید اعتراضات شادگان، نیز دلیل کشته شدن او را تیراندازی «اغتشاشگران» عنوان کرده بودند.

۳ کشته و ۳۹ مصدوم در واژگونی اتوبوس در جاده هراز


مقامات شهر آمل در مازندران از واژگونی اتوبوس در جاده هراز، تهران به گرگان خبر دادند و دست کم ۳ کشته و ۳۹ زخمی برجای گذاشت.

پیش از این شاهدان عینی از تصادف اتوبوس اسلامشهر – گرگان صبح امروز، چهارشنبه ۳۰ تیر، خبر داده بودند و گفتند که اتوبوس حامل ۴۴ مسافر در جاده هراز در حوالی آمل واژگون شد و حداقل پنج مسافر اتوبوس کشته شدند.

فرماندار آمل، علیرضا شریعت، خبر واژگونی یک اتوبوس در جاده هراز را تأیید کرد و اعلام کرد که حداقل سه نفر کشته و حدود ۳۹ نفر دیگر زخمی شده اند.

شریعت با تایید خبر واژگونی اتوبوس مسافربری صبح امروز گفت: «این اتوبوس با ۴۴ سرنشین عازم گرگان بود که بامداد چهارشنبه در ۵۰ کیلومتری آمل، در منطقه پنجاب محور هراز، واژگون شد و دست‌کم سه نفر از سرنشینان آن کشته شدند».

فرماندار آمل افزود که بیشتر از ۳۹ مسافر نیز زخمی شدند و به بیمارستان منتقل شدند و افزود که دلیل واژگونی آن را نمی داند و از جزئیات دیگری اطلاع ندارد و توضیح داد که این موضوع در دست بررسی است.

شایان ذکر است که در چند هفته گذشته چندین سانحه واژگونی اتوبوس مانند اتوبوس خبرنگاران محیط زیست، دو خبرنگار درگذشت، و واژگونی اتوبوس سرباز معلمان در حوالی یزد رخ داد که منجر به کشته شدن حداقل پنج نفر شد.


فوری! استقرار نیروهای ضد شورش و خودروهای یگان ویژه در میدان آزادی


براساس فیلم ها و گزارش های منتشر شده از کاربران رسانه‌های اجتماعی، تعداد زیادی از خودرو و موتورسوار یگان ویژه نیروی انتظامی و نیروهای ضد شورش جمهوری اسلامی از صبح چهارشنبه در میدان آزادی تهران هستند.

با استقرار تعداد زیادی از موتورسوارها و خودروهای یگان ویژه پلیس جمهوری اسلامی در میدان آزادی، جو امنیتی در پایتخت ایران حاکم بود.

شایان ذکر است که تاکنون مقام‌ های وزارت کشور یا  نیروی انتظامی در این باره توضیحی ارائه نکرده‌ اند.

با این حال، برخی خاطرنشان کردند که دلیل استقرار این نیروها این بود که دیروز، سه‌ شنبه ۲۹ تیر، تعداد زیادی از شهروندان علیه علی خامنه ای و جمهوری اسلامی در ایستگاه مترو صادقیه در تهران شعار سر می دادند.

این تظاهرکنندگان خواستار حمایت از اعتراضات خوزستان و پاسخگویی به خواسته های مخالفانی بودند که پس از خشکسالی و بی آبی شدید در استان خواستار تأمین آب هستند.

همچنین گروهی از فعالان مدنی عصر دیروز، در تهران تجمع در مقابل وزارت کشور را ضمن حمایت از اعتراضات خوزستان، با محکوم کردن سرکوب تظاهرکنندگان و کشته شدن جوانان و نوجوانان خوزستان، ترتیب دادند.

ولیعهد شاهزاده رضا پهلوی به نوبه خود در پیامی به ارتش و نیروهای ضد شورش و انتظامی کشور انتقاد و تأکید کرد که آنها حق تیراندازی به روی  مردم و جوانان را ندارند.

معاون وزیر ورزش به پلتفرم همسریابی “همدم” حمله می‌کند


معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، محمدمهدی تندگویان، به سایت های ازدواج مانند پلتفرم همسریابی “همدم” حمله کرد و اعلام کرد که آنها مثبت نبود و منجر به ازدواج موقت شده و  ناپایدار و فروپاشی زندگی‌ شد.

تندگویان در بیانیه ای که دیروز، شنبه ۲۶ تیر، به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) داد، از گسترش پلتفرمهای همسریابی انتقاد کرد.

تندگویان توضیح داد: «باید تمام ارتباطات درون سایت‌ های همسریابی رصد شوند تا از ازدواج‌ های موقت و دوستی‌ بین مردان و زنان متقاضی جلوگیری شود، زیرا خیلی از متاهلان با پرداخت مبالغی خود را در این سایت‌ ها مجرد معرفی می‌ کنند».

گزارش شده است که در تاریخ ۲۱ تیر امسال، موسسه تبیان از پلتفرم همسریابی “همدم” رونمایی کرد.

شایان ذکر است که این موسسه توسط کمیل خجسته، پسر برادر منصوره خجسته، همسر علی خامنه ای، اداره می شود.

در سال های اخیر، برخی از نهادهای مذهبی در ایران سایت های همسریابی راه اندازی کرده اند که فعالیت آنها جنجال‌برانگیز شده است.

راه اندازی این پلتفرمها توسط دولت به دلیل کاهش تمایل جوانان ایرانی به ازدواج و تاکید رهبر جمهوری اسلامی بر افزایش جمعیت کشور به ۱۵۰ میلیون نفر است.

به نوبه خود، محمود گلزاری، مشاور پروژه اپلیکیشن همدم اعلام کرد که حدود ۷۰۰ سایت دوست یابی و همسریابی غیرقانونی در کشور وجود دارد.