JALEBEH

مقصد توقف شما دید جامعه ایران است. مردم، فرهنگ، سبک زندگی، موسیقی، فیلم، بازی، هنر و واقعیت ها را دو

JALEBEH

مقصد توقف شما دید جامعه ایران است. مردم، فرهنگ، سبک زندگی، موسیقی، فیلم، بازی، هنر و واقعیت ها را دو

زنان زندانی از شیوع کرونا در زندان‌ ارومیه به اعتصاب غذا زدند

منابع حقوق بشر گزارش دادند که از روز سه شنبه حدود ١۴۰ زندانی در جناح زنان زندانی مرکزی ارومیه دست به اعتصاب غذا زده اند.
این امر در اعتراض به حضور زندانیان زن آلوده به ویروس کرونا و عدم مراقبت پزشکی یا انتقال آنها به بیمارستان بود.

براساس این منابع ، دست کم ۴ زنان زندانی آلوده به کورون ویروس در حال حاضر در یکی از اتاق های بال زنان با سایر زندانیان در حال روبرو شدن هستند.

علاوه بر این ، درخواست انتقال زندانیان مجروح به مراکز بهداشتی و درمانی برای جلوگیری از ابتلا به سایر زندانیان زن به کرونا ، هنوز توسط مقامات زندان پاسخ داده نشده است.

و شبکه حقوق بشر در کردستان ایران اظهار داشت که ویروس کرونا در بال زنان ارومیه دوباره ظاهر شده است.

براساس این شبکه ، چهار زندانی به کرونا آلوده شده اند و آنها محبت محمودی، وفاطمة میرابی، وسیمن صیدی، ودنیا بیری هستند.

محبت محمودی و یک زندانی دیگر ، چند روز پیش ، پس از آلوده شدن به ویروس کروند ، به درمانگاه زندان منتقل شدند.
آنها سپس به مدت یک هفته در سلولهای انفرادی منتقل شدند ، اما به جبهه عمومی زندان بازگردانده شدند.

شایان ذکر است که ویروس کرونا در زندانهای ایران بسیار شیوع یافته است.
سازمان های بین المللی حقوق بشر بارها هشدار داده اند که در مورد خطر زندگی و سلامت جمعیت زندانهای ایران هشدار داده شده است.
با این حال ، مقامات در ایران نسبت به شرایط بازداشت و سلامتی زندانیان بی توجه هستند.

ریزش ۶۸ هزار واحدی شاخص بورس تهران

روز چهارشنبه ۲۹ مرداد ، شاخص بورس اوراق بهادار تهران با ۶۸ هزار واحدی کاهش ، به یک میلیون و ۸۱۲ هزار واحد رسید.

شاخص بورس اوراق بهادار در تهران در ابتدای امسال ۵۰۰ هزار بود.
اما از آنجا که این کشور با رکود تورمی روبرو است ، ناگهان به اوج خود رسید و رکورد دو میلیون واحدی را در اوایل ماه اوت شکست.

هفته گذشته ، شاخص بورس به شدت افت کرد و به حدود ۱.۸۸ میلیون واحد رسید.

این در حالی است که طی دو روز گذشته ، این شاخص اندکی بهبود یافته است و در روز چهارشنبه مجدداً با ۶۸ هزار واحدی کاهش یافته است.

رئیس جمهور حسن روحانی در پاسخ به کاهش شدید شاخص بورس اوراق بهادار گفت: شهروندان باید بدانند که هیچ خط مستقیمی در بورس وجود ندارد و همیشه این خط به سمت بالا نمی رود.
این خط دائماً به سمت بالا و پایین حرکت می کند ، تأیید من مربوط به مراقبت از بورس است. “

وی افزود: کارشناسان بازار سرمایه نوسانات اصلاحی در بورس سهام را عادی می دانند اما در عین حال باید از تناقضات در بیانیه ها و اقدامات جلوگیری کرد.

طبق قانون بودجه ، دولت قصد داشت در ابتدای سال ۴۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دارایی منقول و غیرمنقول بفروشد که ده برابر بیشتر از سال گذشته است.
بیشتر این دارایی ها از طریق بورس اوراق بهادار منتقل می شوند و این ظن ها در مورد دستکاری عمدی دولت از ارزش سهام شرکت ها و افزایش مصنوعی شاخص کل بورس مطرح می شود.

اعتصاب غذا ۷۲تن از محکومان اعتراضات آبان در زندان تهران بزرگ

دست کم ٧٢ تظاهرکننده بازداشت شده در اعتراضات آبان در زندان بزرگ تهران با صدور نامه ای اعلام کردند که از صبح یکشنبه 16 اوت در اعتصاب غذا بوده اند.

این امر در اعتراض به مخالفت مسئولان زندان با آزادی اضطراری آنها ، در زمینه شیوع گسترده کرونا در زندان ها است.

بازداشت شدگان در نامه خود تأکید کردند که این اعتصاب اعتراض به نقض حقوق زندانیان سیاسی و اصرار بر محدود کردن شهروندان به دنبال عدالت در این شرایط ناگوار بهداشتی است.

آنها همچنین اضافه کردند که این زندان فاقد استانداردهای لازم برای بازداشت انسان است.

۷۲ تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان در زندان تهران بزرگ دست به اعتصاب غذا زدند

زندانیان خاطرنشان کردند: “هیچکدام از ما جنایتکار نیستیم و ما حق اعتراض داریم. مجرمان کسی هستند که موجب گرانی قیمت ها و شرایط اقتصادی فاجعه بار شدند.”

آنها گفتند: “ما خواستار حقوق خود و حقوق افراد آسیب دیده بودیم ، خواستار زندگی شدیم و در این تبعید به اعدام محکوم شدیم.

زندانیان سیاسی اظهار داشتند: “وضعیت بهداشتی این زندان (زندان بزرگ تهران) به دلیل شیوع ویروس کرونا خطرناکتر شده است.”

آنها افزودند: “به دلیل شلوغی و ازدحام جمعیت ، به مسافت های اجتماعی توجه نمی شود. به همین دلیل جان هزاران نفر در این زندان در معرض خطر است.”

در بخشی از این پیام زندانیان سیاسی به دستور رئیس قوه قضاییه برای آزادی زندانیان به دلیل شیوع کرونا اشاره کردند و آنها افزودند: “با این کار ، دبیر دو وزیر دادسرا و شخص مسئول زندانیان سیاسی مخالف این آزادی بودند.”

بازداشت شدگان اعتراضات آبان نیز تأکید کردند ، “ما ترجیح می دهیم در نتیجه اعتصاب غذا بمیریم تا از مرگ در اثر ابتلا به ویروس که شبیه به یک سیستم سرکوبگر و فاسد است.”

قابل توجه است که دوره اخیر در اعتراض به شیوع کرونا در زندانها و بی تفاوتی مقامات قضایی و کارکنان زندان شاهد گسترش اعتصاب غذای زندانیان سیاسی و عقیدتی بود.

نسرین ستوده ، حقوقدان و فعال حقوق بشر در نامه ای از زندان اوین اظهار داشت: وی به دلیل شرایط سرکوبگرانه دست به اعتصاب غذا زد و باعث شد ادامه بازداشت زندانیان سیاسی و خواستار آزادی زندانیان سیاسی نباشد.

سفره مردم ۵.۴ درصد کوچک شد

مرکز آماری ایران اعلام کرد که سفره مردم در سال گذشته بیش از ۵ درصد کاهش یافته است.

جواد حسین زادکان ، رئیس مرکز آمار ، گزارشی را منتشر کرد که در آن اعلام کرد که در سال گذشته ایران ، رشد مصرف خانوار به قیمت ثابت منفی ۵.۴ درصد بوده است.

زادکان در این گزارش خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری در بین ساکنان بالای ۱۵ سال نسبت به سال ۱۳۹۷ که ۱.۵ درصد کاهش یافته است.

براساس این گزارش ، طبق اطلاعات حسابهای ملی مرکز آمار ایران ، رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۸ منفی ۷ درصد بود ، در حالی که میزان سفره مردم بدون نفت ۶ درصد منفی بود.

علی‌رغم رشد اقتصادی منفی در سال ۱۳۹۸ شاهد کاهش نرخ بیکاری نیز هستیم در حالی که طبق مدل‌های اقتصادی رابطه نرخ بیکاری و رشد اقتصادی عکس یکدیگر بوده و انتظار می رفت شاهد افزایش نرخ بیکاری می‌بودیم. در این گزارش تلاش می‌شود دلایل این موضوع بررسی شود.

نرخ رشد اقتصادی و نرخ بیکاری از مهم‌ترین متغیرهای کلان اقتصادی بوده که همواره به‌عنوان اهداف سیاستی مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران بوده است.

طبق نظریه‌های اقتصادی انتظار می‌رود بین این دو متغیر رابطه عکس برقرار باشد یعنی در صورت رشد اقتصادی مثبت که به معنای واقعی افزایش تولید ناخالص داخلی است، تقاضا برای نیروی کار افزایش یافته و با افزایش اشتغال، نرخ بیکاری کاهش یابد و بالعکس.

محموله‌های سوخت توقیفی ایران داوطلبانه تحویل آمریکا شدند

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با استناد به اظهارات که محموله‌های سوخت توقیفی ایران داوطلبانه تحویل آمریکا شدند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با استناد به اظهارات مقامات آمریکایی ، با اشاره به واگذاری داوطلبانه چهار نفتکش ایرانی توسط صاحبان یونان خود ، نوشت: این اقدام به دلیل تلاش برایان هوک ، نماینده ویژه سابق آمریکا در ایران انجام شد.

روز یکشنبه ۲۶ مردادماه ، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی با استناد به مقامات آمریکایی اقدام ایالات متحده را “اولین در نوع خود” توصیف کرد.

این نقل قول به نقل از هوک گفت: “این اقدام یک پیام واضح به صنعت حمل و نقل دریایی می فرستد تا از برخورد با رژیم ایران خودداری کند.”

وی افزود: “درآمد نفتی ایران توسط تروریسم و ​​بسیاری از اقدامات خشونت فرقه ای تأمین می شود.” “ما مجازات می کنیم هر کس که به فعالیت بپردازد مجازات شود.”

ارزش حمل و نقل سوخت مصادره شده ٤٠ میلیون دلار برآورد شده است و طبق گفته وزارت امور خارجه آمریکا می توان از آنها برای تأمین حمایت مالی از “قربانیان تروریسم” استفاده کرد.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا به فایننشال تایمز گفت که “عمل بی عیب و نقص” نتیجه اقدامات دولت دونالد ترامپ علیه ایران بوده است.

این اقدام برگرفته از نگرانی های فزاینده مقامات آمریکایی در مورد افزایش فعالیت اقتصادی بین ایران و ونزوئلا است.

روز جمعه وزارت دادگستری آمریکا توقیف چهار محموله سوخت ایران از تانک های پلا ، برینگ ، لونا و پاندی در مسیری به ونزوئلا را تصویب کرد و از توقیف این محموله ها خبر داد.