JALEBEH

مقصد توقف شما دید جامعه ایران است. مردم، فرهنگ، سبک زندگی، موسیقی، فیلم، بازی، هنر و واقعیت ها را دو

JALEBEH

مقصد توقف شما دید جامعه ایران است. مردم، فرهنگ، سبک زندگی، موسیقی، فیلم، بازی، هنر و واقعیت ها را دو

سفره شب یلدا امسال؛ حفظ سنت‌ها در برابر فقر و گرانی!

شب یلدا

تصمیمات سیاسی و اقتصادی دولت جمهوری اسلامی زندگی روزمره ایرانیان را تحت تاثیر قرار داده است، زیرا احیای سنت‌های شب یلدا به دلیل گرانی و مبارزه با فقر به نوعی مقاومت در برابر ایرانیان تبدیل شده است.

صاحبان میوه‌فروشی‌ها و آجیل‌ها تأیید کردند: «با فروش یلدا سعی در جبران رکود ماه‌های اخیر داریم، اما گرانی میوه و آجیل اجازه خرید به خانواده‌های ایرانی را نمی‌دهد».

شهروندان ایرانی گفتند به دلیل گرانی میوه های معمولی در شب یلدا، تهیه بساط یلدایی برای بخش بزرگی از جامعه ایران سخت شده است، چیزی که جامعه تا به حال ندیده بود.

یکی از شهروندان زن اظهار داشت: «مهم حفظ این سنت‌ها است؛ حالا چه با آجیل و انار، چه با تخمه و لبو! نباید به دلیل گرانی خودمان را از سنت‌هایمان جدا کنیم؛ چون حکومت قصدش از بین بردن همین سنت‌ها است».

به نوبه خود، یکی از فروشندگان میوه در مرکز تهران نیز گفت:  «افت شدید فروش یلدای سال گذشته را به کرونا نسبت دادیم اما امسال مشخص است که مسئله اصلی گرانی است».

♦   افزایش بی سابقه قیمت خشکبار و آجیل..

وی افزود: «همین که مردم از خرید کیلویی میوه به خرید دانه‌ای رسیده‌اند، یعنی توان اقتصادی مردم در حدی نیست که مثل قدیم خرید کنند».

یکی دیگر از میوه فروشان می گوید با توجه به گرانی میوه ها، اگر یک خانواده ۸ نفره بخواهند یک جشن کوچک یلدا برگزار کنند، به ۱۵ انار نیاز دارند که قیمت آن حدود ۱۰۰ هزار تومان می شود!!

شب یلدا

یک شهروند اظهار داشت: «با افزایش فعلی قیمت میوه، شهروندان برای خرید چهار موز ۲۵ هزار تومان، چهار سیب ۱۵ هزار تومان، چهار خیار ۸ هزار تومان و برای خرید چهار پرتقال ۱۲ هزار تومان می پردازند. یعنی قیمت همین سبد محدود ۶۰ هزار تومان می‌شود»!

آجیل فروشان همچنین خاطرنشان کردند که قیمت خشکبار و آجیل شب یلدا امسال در ایران به شدت افزایش یافته است.

آنها گفتند قیمت هر کیلوگرم پسته از ۴۰۰ تا ۵۹۰ هزار تومانی و بادام هندی ۶۷۰ هزار تومان و بادام زمینی ۱۸۰ هزار تومان و بادام شور ۶۲۰ هزار تومان است.

آجیل فروشان توضیح دادند اینکه یعنی خرید یک کیلو آجیل یلدا حداقل ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است.

عضو شورای شهر تهران: «مصر از تغییر نام خیابان "شهبانو فرح پهلوی" امتناع کرد»

فرح پهلوی
شهبانو فرح پهلوی

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، اعلام کرد که مقامات مصر از تغییر نام خیابان «شهبانو فرح پهلوی» در قاهره امتناع کردند.

جمهوری اسلامی یکی از کشورهایی است که در مشکلات سیاسی خود با کشورها بیشتر از نام خیابان استفاده می کند، زیرا به گفته مقامات ایرانی، جهت گیری های سیاسی کشور را بیان می کند.

جمهوری عربی مصر پس از انقلاب اسلامی ایران از محمدرضا پهلوی، شاه ایران و خانواده اش پذیرایی کرده بود و رئیس جمهور وقت مصر، انور سادات، یکی از مخالفان آن انقلاب بود.

مقامات مصر یکی از مهم ترین خیابان های پایتخت، قاهره را به نام شهبانو فرح پهلوی، و نام محمدرضا شاه پهلوی، نام تهران و خود نام ایران را به نام مهمترین خیابان های پایتخت مصر نامگذاری کردند.

جمهوری اسلامی در واکنش به موضع مصر در مورد شاه، مهمترین خیابان های تهران را به نام خالد اسلامبولی، قاتل انور سادات، رئیس جمهور فقید مصر، نامگذاری کرد.

ناصر امانی گفت که مهدی چمران، رئیس شورای شهر تایید کرد که تغییر نام خیابان اسلامبولی مشروط به تغییر نام خیابان فرح توسط مصر است.

امانی تاکید کرد: «مصر نام خیابان فرح را در قاهره عوض کند تا ما هم در اینجا نام خیابان خالد اسلامبولی را تغییر دهیم. آن‌ها انجام ندادند، ما هم این کار را نکردیم».

واکنش عجیب دولت به “نامه خیلی محرمانه” منتشر شده محسن رضایی + عکس

نامه خیلی محرمانه

واکنش دولت جمهوری اسلامی در پی لو رفتن نامه خیلی محرمانه محسن رضایی، معاون اقتصادی ابراهیم رئیسی، درباره اجرای آزمایشی «طرح بازتوزیع یارانه بنزین» عجیب بود.

روز گذشته رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ایران تصویری از نامه محسن رضایی مبنی بر اجرای آزمایشی طرح ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای اجرای آن در سطح کشور منتشر کردند.

رضایی در نامه خود نوشت: ««مقرر شد طرح بازتوزیع یارانه بنزین از طریق ارائه سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها به شرح پیوست به صورت آزمایشی در جزیره قشم و کیش اجرا شود».

وی اضافه کرد: «هیات وزیران بر اساس نتایج حاصل از اجرای آزمایشی طرح در خصوص تعمیم آن به کل کشور تصمیم‌گیری کنند».

♦    صحیح نیست و سوء برداشت است!

معاون ابراهیم رئیسی در طی نامۀ خود تاکید کرد که لازم است دستگاه‌ های ذیربط، زیرساخت‌ های لازم سخت‌ افزاری و نرم‌ افزاری برای تعمیم طرح به کل جمهوری اسلامی را در مدت اجرای آزمایشی آن ایجاد کنند.

سخنگوی رسمی دولت ایران نیز به نوبه خود اعلام کرد که نامه خیلی محرمانه محسن رضایی در خصوص “طرح بازتوزیع یارانه بنزین” اشتباه گرفته شده است.

وی اظهار داشت که خبر گرانی بنزین صحیح نیست و سوء برداشت از نامه معاون اقتصادی دولت است.

سخنگوی رسمی دولت سیزدهم توضیح داد: «طرح ارائه سهمیه بنزین به افراد به‌جای خودروها» با قیمت‌های فعلی به صورت آزمایشی در قشم و کیش اجرا می‌شود».

چرا قوه قضائیه اجازه انتخاب وکیل را به منوچهر بختیاری نداد؟

منوچهر بختیاری

محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری اعلام کرد که مقامات قضایی جمهوری اسلامی از انتخاب وکیل به منوچهر بختیاری خودداری کردند.

آقای بختیاری، پدر پویا بختیاری یکی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ است، که در اردیبهشت ماه امسال توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد و قوه قضاییه به اتهام “جرم دادخواهی” او را به مدت دو سال و نیم تبعید و ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد.

سازمان های حقوق بشری و آقای محمدحسین آقاسی به نقل از آقای منوچهر اعلام کرده بودند که مقامات دولت به او گفته اند که حق انتخاب وکیل را ندارد.

آقای آقاسی و سازمان های حقوق بشر افزودند که به آقای منوچهر گفته شده که فقط از میان وکلای معرفی شده از سوی قوه قضائیه حق انتخاب دارد!.

دیروز، دوشنبه ۲۹ آذر، آقای آقاسی در صفحۀ توییتر خود نوشت: «دادستان کرج اجازه نداد وکالت منوچهر بختیاری که دادخواه خون فرزندش می باشد را بر عهده گیرم».

وی اضافه کرد: «این پدر درخواست کرده بود که وکالتش را بپذیرم، اما دیروز و امروز بین زندان و اجرای احکام و دادستان که ۲۲ کیلومتر فاصله دارند پا‌سکاری شدم و سرانجام مخالفت کردند».

سازمان‌های حقوق بشری با اعتراض به این حکم، آن را «غیرعادلانه» توصیف کردند، زیرا آقای بختیاری در جریان محاکمه وکیل نداشت و حتی از تاریخ جلسه دادگاه نیز اطلاعی نداشت.

شکایت طلاب قم از بازیگران زن: بدحجابی شان منجر به تحریک جنسی ما است!

بازیگران زن

طلاب ۹ هیئت و مؤسسه مذهبی قم از بازیگران زن ایرانی به دلیل پوشش شکایت کردند و گفتند این کار باعث ضررهای معنوی و تحریک جنسی آنها می شود.

سایت های خبری جمهوری اسلامی شکایت طلاب قم را منتشر کرده بودند که از ۱۵ بازیگر زن ایرانی بدون ذکر نام شکایت کردند.

طلاب قم در متن شکایت شان نوشت: «این اقدام در پی معلوم بودن مقداری از سینه، گردن و گوش‌ها، استفاده از کلاه لبه‌دار و وسایل تزئینی مانند گل ِسر به جای روسری، پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان و معلوم بودن برجستگی‌های بدن، پوشیدن شلوارک و شلوارهای پاره و ساپورت رنگ بدن، پوشیدن لباس‌های آستین‌کوتاه و مانتوهای شیشه‌ای صورت گرفته است».

آنها همچنین تاکید کردند که تصور تصاویر جنسی این بازیگران زن در ذهن همراه با پیامدهای اجتماعی باعث بروز برخی عوارض شخصی و فردی مانند محرومیت انس با خدا، تاثیرات منفی در روابط حسنه زن و شوهر و تحلیل رفتن عقل می شود.

این دانشجویان در شکایت خود افزودند که این بازیگران ها با انتشار تصاویر خود در اینستاگرام و حضور در اماکن عمومی با این لباس ها ضرر معنوی به طلاب مذهبی، خانواده و جامعه شان وارد کرده اند.

شایان ذکر است که برخی از نمایندگان مجلس اخیرا از رویکرد کارگردانان ایرانی برای حل مشکل پوشش بازیگران زن مانند گذاشتن کلاه، کلاه‌گیس و به‌کارگیری زنان غیر مسلمان انتقاد کرده اند.