JALEBEH

مقصد توقف شما دید جامعه ایران است. مردم، فرهنگ، سبک زندگی، موسیقی، فیلم، بازی، هنر و واقعیت ها را دو

JALEBEH

مقصد توقف شما دید جامعه ایران است. مردم، فرهنگ، سبک زندگی، موسیقی، فیلم، بازی، هنر و واقعیت ها را دو

معرفی کتاب از نویسندگانی که نوبل ادبیات را رد کردند

۹

تصویر لینک

چهار نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات شده اند ، بنابراین آخر هفته با آنها و کارهای آنها آشنا شوید.

بر اساس گزارش روز پنجشنبه گروه فرهنگی ایرنا ، در میان جوایز ادبی جهانی ، جایزه نوبل ادبیات مورد توجه خاص قرار گرفت. جایزه نوبل ادبیات یکی از 5 جایزه نوبل است که آکادمی نوبل سالانه به عنوان یک شاعر ، نویسنده یا نمایشنامه نویس به رسمیت شناختن موفقیت ادبی مادام العمر خود ، به وی اعطا می کند. اثر انتخاب شده ، طبق وصیت آلفرد نوبل ، باید برجسته ترین اثر با تأکید باشد. جاه طلبانه این جایزه شامل یک مدال طلا ، یک مدرک دیپلم و یک مبلغ پول است.

آکادمی سوئد برنده را تعیین می کند و اوایل ماه اکتبر هر سال آن را اعلام می کند و جایزه نوبل هر ساله در ماه دسامبر (دسامبر) به مناسبت سالگرد درگذشت آلفرد نوبل به دست آکادمی نوبل در استکهلم سوئد و با حضور پادشاه سوئد اهدا می شود.

این جایزه به مجموعه انتشارات نویسنده و نه به یک اثر اختصاص می یابد ، اگرچه گاهی اوقات در متن جایزه به آثار خاصی اشاره می شود، جایزه نوبل ادبیات اولین بار در سال 1901 اهدا شد.

با این وجود نویسندگانی وجود دارند که این جایزه را رد کردند و دو روز قبل از سالگرد اعطای جایزه توسط جورج برنارد شاو بود که آنها این آخر هفته ها و قرنطینه ها را با کتاب نویسندگان برنده جایزه نوبل گذراندند.

سارتر؛ رد نوبل برای مسئولیت نویسندگی

ژان پل سارتر (۱۹۰۵ - ۱۹۸۰)، فیلسوف، فیلمنامه‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس، روزنامه‌نگار، فعال سیاسی، منتقد و نویسنده روشنفکر فرانسو بود که می‌توان او را یکی از پیشگامان مکتب اگزیستانسیالیسم دانست.

او در سال ۱۹۶۴ که برنده جایزه نوبل شد، آن را نپذیرفت و اعلام کرد: من همیشه افتخارات رسمی را رد کرده‌ام. یک نویسنده نباید به خود اجازه دهد به یک مؤسسه تبدیل شود. این نگرش مبتنی بر درک من از مسئولیت یک نویسنده است. نویسنده‌ای که موقعیت‌های سیاسی، اجتماعی یا ادبی اتخاذ می‌کند، باید فقط در چارچوب نگرش خود و آن چه می‌نویسد، عمل کند.

سولژنیتسین؛ انتخاب بین جایزه نوبل و ملیت شوروی

آخرین نویسنده‌ای که جایزه نوبل را رد کرد، الکساندر‏‎‏‎ سولژنیتسین (۱۹۱۸- ۲۰۰۸)، رمان‌نویس، تاریخ‌دان و یکی از معروف‌ترین ادیبان روسیه بود، او در ۱۹۴۵ به علت نوشتن نامه‌ای انتقادی درباره ژوزف استالین بازداشت شد و ۸ سال در اردوگاه‌های کار اجباری و سه سال در تبعید به سر برد، بخش مهمی از آثار او مربوط به این دوران است.

20 مصدوم بر اثر برخورد دو قطار در محور قزوین به رشت

تصویر لینک

قطار مسافری رشت به مشهد با قطار باری تهران به شمال در ایستگاه یزده رود نیکویه تاکستان برخورد کرد و دچار سانحه شد

قدرت الله مهدی خانی ، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین ، شمال ایران ، از برخورد یک قطار مسافربری با قطار باری در خط آهن کاسپین - رشت در عصر چهارشنبه 27 آبان خبر داد که منجر به مصدومیت حداقل 20 مسافر شد.

مهدی خانی با بیان اینکه "اکنون وضعیت آرام است و قطار مسافربری به زودی مسیر خود را ادامه می دهد" ، گفت: "قطار مسافری از ریل خارج شده و با یک قطار باری که در مسیر دوم پارک شده بود برخورد کرد."

مدیرکل اداره مدیریت بحران در استان قزوین گفت: "هیچ تلفاتی نداشته است ، در حالی که حدود 20 مسافر زخمی شده اند که 15 نفر از آنها در کلینیک سرپایی مداوا شده و 5 نفر نیز مجروح شده اند که در بیمارستان بستری هستند."

سهیل سلطانی رییس مرکز فوریت‌های پزشکی استان قزوین هم در این خصوص گفت: «خوشبختانه در این حادثه، مصدوم بدحال که نیاز به انتقال به بیمارستان داشته باشد نداشته‌ایم ولی همچنان نیروهای ما در صحنه حضور دارند.»

مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای را در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران صادر می کند

تصویر لینک

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ای "نقض فاحش حقوق بشر" در ایران را محکوم کرد و از رژیم ایران خواست که به آزار و اذیت و تبعیض علیه مخالفان و اقلیت ها پایان دهد.

این تصمیم توسط کانادا و 30 کشور دیگر از جمله ایالات متحده ، انگلیس ، آلمان و فرانسه پیشنهاد شده است. روز چهارشنبه 18 نوامبر (نوامبر) با تصویب 79 عضو ، 32 رای مخالف و 64 رای ممتنع به تصویب رسید.

در قطعنامه سازمان ملل به موارد نقض حقوق بشر ، از جمله اعترافات اجباری و شکنجه ، از جمله پرونده اعدام نعید افکاری ، و مرگ مشکوک زندانیان در زندانها اشاره شده و از رژیم ایران خواسته است اقدامات واضحی را برای پاسخ به این موارد انجام دهد.

در این قطعنامه از ایران خواسته شد زندانیانی را که به دلیل فعالیتهای مسالمت آمیز حقوق بشر در زندان به سر می برند ، آزاد کرده و کلیه احکام ناعادلانه از جمله مجازات اعدام و اخراج طولانی مدت را لغو کند.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل همچنین ابراز نگرانی "واقعی" خود کرد که علی رغم کاهش اعدام های مربوط به جرایم مواد مخدر ، تعداد اعدام ها در ایران در "سطح بسیار نگران کننده" باقی مانده است و جمهوری اسلامی برخلاف تعهدات بین المللی خود این عملیات را ادامه می دهد.

قطعنامه سازمان ملل همچنین از جمهوری اسلامی خواسته است تا "شرایط بد زندانیان" را اصلاح کند ، به ویژه در شرایط شیوع کرونا ، و "امتناع عمدی" از ارائه خدمات پزشکی ، آب آشامیدنی سالم و شرایط بهداشتی مناسب به زندانیان پایان دهد.

در این قطعنامه از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده است که به حصر خانگی رهبران جنبش سبز پایان دهد و خانواده ها و نزدیکان آنها را تحت فشار قرار دهد.

سازمان ملل متحد همچنین از ایران خواست که به همه انواع تبعیض علیه زنان پایان دهد و آنها را از خشونت و نقض حقوق بشر محافظت کند. در تصمیم سازمان ملل تأکید شده است که ایران باید امکان مشارکت زنان در زمینه های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و ورزشی را افزایش دهد.

قطعنامه سازمان ملل متحد از رژیم ایران خواسته است که انواع تبعیض ها و نقض حقوق بشر علیه اقلیت های مذهبی ، قومی و زبانی و سایر اقلیت ها را از بین ببرد و از برابری حقوق آنها در جامعه اطمینان حاصل کند.

در بخش دیگری از این قطعنامه ، سازمان ملل متحد از ایران خواست که به سرکوب فعالان حقوق بشر ، معترضان صلح طلب و خانواده های آنها ، روزنامه نگاران و متخصصان رسانه ای که این اعتراضات را پوشش می دادند ، و همکاری کنندگان با سازوکارهای حقوق بشر سازمان ملل پایان دهد.

قطعنامه سازمان ملل همچنین از ایران خواست که زندانیانی را که به دلیل دفاع از حقوق بشر و آزادی های عمومی زندانی شده اند ، به ویژه کسانی که در تظاهرات مسالمت آمیز در نوامبر 2019 دستگیر شدند ، آزاد کند. مجازات های سنگین اعمال شده علیه معترضین از جمله مجازات اعدام و حبس های طولانی را لغو کنید.

قطعنامه سازمان ملل همچنین از ایران ، به ویژه نهادهای امنیتی و قضایی در این کشور خواستار فراهم آوردن فضایی "قانونی و عملی" شده است که امکان ایجاد یک جامعه مدنی "متنوع" و رفع "محدودیت های شدید" از طریق نهادهای جامعه مدنی را فراهم می کند.

رقابت «دشت خاموش» در ۲ جشنواره آسیایی و اروپایی مشارکت کرد

تصویر لینک

"بازی خاموش" ساخته احمد بهرامی همچنان در جشنواره های بین المللی ، در بخش مسابقات جشنواره سنگاپور و سوپرسی سی کرواسی شرکت می کند.

به گزارش‌ها چهارشنبه سی و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سنگاپور از ۶ تا ۱۶ دسامبر در سنگاپور برگزار می شود.

و دشت خاموش در مسابقات فیلم آسیا که به فیلم های اول و دوم ویژه کارگردانان اختصاص دارد ، نمایش داده می شود.

جشنواره فیلم سنگاپور به دلیل شیوع کرونا بدون میهمانان خارجی برگزار می شود و قرار است جلسه پرسش و پاسخ آنلاین با کارگردان پس از نمایش فیلم برگزار شود.

علی باقری، فرخ نعمتی ، مهدیه نساج، ناصر علاقمندان، مجید فرهنگ، تورج الوند، نرگس امینی، محسن یگانه، راضیه ایرانی، شقایق آقا زاده، مهتاب خوش منش، پارسا و آرشا سبحانی، اهورا و برسام بهرامی و مینا سرقره در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.

سیزدهمین جشنواره بین المللی براندازی از 9 تا 15 دسامبر در زاگرب ، پایتخت کرواسی برگزار می شود و احمد بهرامی ، در بخش مسابقات این جشنواره ، با سایر فیلم های قابل قبول برای کسب جایزه بهترین فیلم رقابت می کند.

بخشهای رقابتی جشنواره شامل دو بخش است: یک مسابقه فیلم و یک مسابقه مستند.

دشت خاموش پیش از این در جشنواره های ونیز، اکنون خاورمیانه در فلورانس، وایادولید اسپانیا، توکیو، استکهلم و شب‌های سیاه تالین حضور داشته و جایزه بهترین فیلم بخش افق‌های جشنواره ونیز و جایزه فیپرشی (انجمن منتقدان بین المللی) را دریافت کرده است.

دشت خاموش به شرایط دشوار کاری و روابط انسانی پیچیده چند خانواده می‌پردازد که در یک محیط کارگری زندگی می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت:‌ ۵۰ درصد بیماران کرونا در آی‌سی‌یو فوت می‌کنند

تصویر لینک

سخنگوی وزارت بهداشت ایران ، سیما سادات لاری ، گفت که حدود ۵۰ درصد بیماران شریان کرونر در بخش مراقبت های ویژه مراکز درمانی جان خود را از دست دادند ، با بیان اینکه تعداد مرگ مشکوک به عروق کرونر در آمار رسمی محاسبه نشده است.

لری ، چهارشنبه ۱۹ نوامبر ، در یک کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که در آغاز بحران کرونا ، سیستم آماری دقیق در ایران وجود ندارد. وی گفت: همه دنیا گیج بودند و ما همچنین در ایران چند ابزار داریم و در آمار مربوط به عفونت مانور زیادی نداریم. "تعداد موارد افزایش یافته است."

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین اظهار داشت که ممکن است بسیاری از مرگ ها در آمار رسمی لحاظ نشده باشد.

به گفته لاری ، حدود ۵۰ درصد بیماران کرونا بستری در ICU می میرند.

وی افزود: مردم می توانند از صومعه ها آماری به دست آورند و در برخی روزها که آمار زیاد است ، ممکن است تعداد کل مرگ ، موارد مشکوک و احتمال مرگ در کرونا به چهار رقم رسیده باشد ، با اشاره به احادیث مربوط به این آمار.

یک مقام وزارت بهداشت ضمن رد پنهان کاری این آمار گفت: "من روزانه موارد احتمالی و مشکوک را اعلام نمی کنم ، اما این تعداد معمولاً بیشتر از موارد حساس بر اساس آزمایش PCR است."

لاری در ادامه گفت که آزمایشات عروق کرونر ۴۰٪ اشتباه است و "افراد مثبت قطعاً بیمار هستند ، اما افرادی که منفی نشان می دهند ممکن است بیمار باشند".