JALEBEH

مقصد توقف شما دید جامعه ایران است. مردم، فرهنگ، سبک زندگی، موسیقی، فیلم، بازی، هنر و واقعیت ها را دو

JALEBEH

مقصد توقف شما دید جامعه ایران است. مردم، فرهنگ، سبک زندگی، موسیقی، فیلم، بازی، هنر و واقعیت ها را دو

مادر محیط زیست ایران در ۱۰۴ سالگی درگذشت

محیط زیست
مه‌‌لقا ملاح

رضا شهران در صفحه شخصی خود در اینستاگرام خبر درگذشت مه‌‌لقا ملاح معروف به مادر محیط زیست ایران صبح امروز در سن ۱۰۴ سالگی را اعلام کرد.

صبح امروز، دوشنبه ۷ آبان، رضا شهران، خواهرزاده این کتابدار و فعال ایرانی است،  خبر مرگ خاله خود را تاکید کرد اما علت یا دلیل مرگ خانم مه‌‌لقا نشان نکرد.

بانو مه‌‌لقا ملاح در ۳۱ شهریور ۱۲۹۶ در کاروان‌سرای عباسی در مشهد به دنیا آمد که پدر و مادرش برای سفر زیارتی به مشهد مقدس بودند.

مه‌‌لقا ملاح

پدر مه‌‌لقا به دلیل  داشتن منصب دولتی در شهرهای مختلف زندگی می کرد و به همین دلیل خانم مه‌‌لقا در شهرهای مختلفی مانند اصفهان، مشهد، کرمانشاه، دامغان، قوچان، و همدان تحصیل کرد.

♦   جمعیت زنان مبارزه با آلودگی زیست‌محیط

وی در دانشگاه تهران در رشته های فلسفه و علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی تحصیل کرد و در رشته علوم اجتماعی مدرک فوق‌لیسانس گرفت. سپس برای ادامه تحصیل در رشته علوم اجتماعی در دانشگاه سوربن به پاریس رفت و با مدرک دکترا به ایران بازگشت.

 

پس از بازگشت به ایران، مه‌‌لقا در کتابخانه دانشگاه تهران شروع به کار کرد و در سال ۱۳۴۷ به ریاست کتابخانه مؤسسه تحقیقات روانشناسی برگزیده شد.

پس از بازنشستگی، این فعال ایرانی تمام وقت خود را صرف مبارزه برای پیشگیری از آلودگی محیط زیست در ایران کرد و در سال ۱۳۷۳ به همراه همسرش و تعدادی از استادان دانشگاهی علاقه‌مند به محیط‌ زیست سازمان غیر دولتی زیست‌محیطی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی زیست‌محیط» را تأسیس کرد.

مادر محیط زیست ایران دو دهه آخر عمر خود را در «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی زیست‌محیط» گذرانده است و به زنان خانه دار و معلمان مدرسه درباره زیست‌محیط و نیاز به حفظ زمین آموزش داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد